Logopedia

KĄCIK LOGOPEDYCZNY dla dzieci i rodziców

 

„Kącik logopedyczny”przeznaczony jest dla dzieci i rodziców, który ma na celu wsparcie rozwoju mowy naszych przedszkolaków poprzez propozycje ćwiczeń, które mogą wykonywać z rodzicami w domu.

Mowa, jako akt w procesie porozumiewania się odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka. Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka stanowi podstawę  rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia potrafi wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia, uczucia, przeżycia.

 

Materiały będą ukazywać się raz w miesiącu.

Terapię logopedyczną prowadzi: Izabela Łęcka- Wojtasiak

Kontakt z logopedą: i.lecka-wojtasiak@przedszkoleradzanowo.pl

 

Pamiętajmy, że na sukces terapii logopedycznej pracuje nie tylko logopeda, ale także rodzina i najbliższe otoczenie dziecka.

Zabawy ruchowo-oddechowe. Nauka elementów jogi logopedycznej (systemu rekreacji ruchowej).

Przykładowe ćwiczenia:
* pozycje stojące:
– pozycja góry (stabilne stanie, nogi rozszerzone na szerokość bioder – aktywizacja mięśni posturalnych i mięśni stóp);
– pozycja drzewa (stanie na prawej i lewej nodze, stopa opiera się na udzie lub na łydce, ręce uniesione ku górze – aktywizacja mięśni nóg, mięśni posturalnych i zmysłu równowagi),
– pozycja półksiężyca (wygięcie ciała w jedną i drugą stronę z utrzymaniem równowagi – aktywizacja mięśni posturalnych, mięśni nóg),
– pozycja krzesła (pozycja symetryczna, lekkie ugięcie nóg, głowa stanowi przedłużenie kręgosłupa, ręce wyciągnięte w górę – aktywizacja mięśni całego ciała),
– pozycja psa z głową w dół (pozycja odwrócona, dziecko opiera się rękoma i nogami o podłoże, głowa schowana między rękoma – aktywizacja mięśni nóg, grzbietu, rąk ramion).
* pozycja klęcząca:
– pozycja dziecka (pozycja klęcząca ze skłonem głowy w dół i rękoma w tył – aktywizacja mięśni grzbietu, tułowia, mięśni oddechowych, mięśni nóg).

Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy:

Przykładowe ćwiczenia języka:
*wypychanie policzków czubkiem języka,
*„malowanie” podniebienia;
*liczenie zębów czubkiem języka,
*dotykanie językiem do miejsca za górnymi zębami,
*kląskanie językiem,
* „przyklejanie” szerokiego języka do podniebienia podczas kląskania,
*robienie rurki z języka,
*przeciskanie języka przez lekko rozchylone zęby.

Przykładowe ćwiczenia warg:
*nabieranie i powolne wypuszczanie powietrza ustami,
*przepychanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą,
*wysuwanie i spłaszczanie złączonych warg,
*cmokanie (wargi mocno ściągnięte).

 

Ćwiczenie oddechowe połączone z ruchem i fonacją samogłosek

Dziecko przyjmuje pozycję wyjściową (nogi rozstawione na szerokość bioder, ręce wzdłuż ciała). Przy wdechu dziecko podnosi ręce na wysokość ramion, następnie powoli opuszczają ręce i jednocześnie wymawiają samogłoskę A (najpierw 5 sekund, potem dłużej – 8 sekund). Ważne, by dziecko wymawiało samogłoski z jednolitym natężeniem głosu od początku do końca i z utrzymaniem tej samej wysokości dźwięku. W podobny sposób wymawiają samogłoski E, O, U, Y, I.

Cel ćwiczeń:

  • wydłużenie fazy wydechu i połączenie wydechu z fonacją,

  • utrwalanie oddychania brzuszno- żebrowego,

  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,

  • rozwijanie pamięci ruchowej.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY MAŁEGO DZIECKA?
smile Od urodzenia dziecka dbaj o jego harmonijny rozwój fizyczny, psychiczny i emocjonalny.
smile Zadbaj, by Twoje oczekiwania wobec dziecka były realistyczne. Głośno chwal je za wysiłek, jaki wkłada w realizację różnych zadań.
smile Zapewnij dziecku bogactwo różnorodnych doświadczeń:słuchowych, ruchowych, wzrokowych, czuciowych i smakowych.
smile Rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Opowiadaj mu, czyli opisuj to, co widzicie, co robicie. Zadawaj mu pytania, choć nie jest jeszcze w stanie udzielićodpowiedzi. Sam odpowiadaj na zadawane przezsiebie pytania.
smile Wypowiedzi skierowane do dziecka niech będą bardzo staranne. Używaj nieco wolniejszego tempa mowy. Zadbaj o dobór prostego, zrozumiałego dla dziecka słownictwa.
smile Zwracając się do dziecka, używaj bogatej mimiki i gestykulacji, utrzymuj kontakt wzrokowy.
smile Stymuluj rozwój percepcji słuchowej swojego dziecka. Bawcie się w słuchanie dźwięków z otoczenia, odgłosów zwierząt. Ucz dziecko koncentrowania się na nich.
smile Codziennie czytaj swojemu dziecku. Moduluj głosem, by słuchało Cię z zainteresowaniem. Staraj się wodzić palcem po czytanym tekście. W ten sposób wprowadzasz łagodnie dziecko w świat pisma. Wskazuj przedmioty i osoby na ilustracjach. Dopytuj się: gdzie jest? Pokaż gdzie? Umożliwiasz w ten sposób dziecku aktywne uczestnictwo w czytaniu.

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej co bezpośrednio wpływa na poprawę jakości mowy.

Propozycje ćwiczeń:

1. Wdech nosem (usta zamknięte), wydech ustami.

2. Wdech ręce do góry, wydech ręce na dół.

3. Dmuchanie na piórka, płomień świecy, wiatraczek, okręt w wodzie.

4. Dmuchanie do celu np. piłeczki ping-pongowej, kulki z waty.

5. Zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.

6. Zdmuchiwanie skrawków papieru z chropowatej powierzchni przy użyciu słomki.

7. Podrzucanie watki lub piórka dmuchając na nie.

8. Puszczanie baniek mydlanych.

9.  Poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików na stole.

10. Nadmuchiwanie baloników.

Ćwiczenie artykulacyjne – bajeczka artykulacyjna o św. Mikołaju 

Późnym wieczorem Mikołaj zaprzągł renifery do sań. Załadował ciężki wór prezentów [nabieramy powietrza do buzi] by rozdać je grzecznym dzieciom. Renifery pędząc po niebie [kląskanie językiem] ciężko sapały [ wdech nosem, wydech – ufff… ]. Zdaje się, że Mikołaj ostatnio troszkę przytył a i prezenty były nielekkie. Dzwoneczki cichutko dźwięczały [dzyń, dzyń, dzyń]. Wybiła północ. Ile razy biją dzwony o północy? 12 [bim, bam, bom x 4]. Mikołaj zajrzał do najbliższego komina- sprawdził czy może dostać się do domu pewnego chłopca. Miał dla niego piękny prezent☺ – przetkał komin [język do góry], rozejrzał się na boki [język na boki do kącików ust] i wskoczył do komina [język do góry, na wałek dziąsłowy]. Cichutko zostawił prezent pod poduszką i zaczął gramolić się do góry na dach [przesunięcie języka od wałka dziąsłowego, po podniebieniu aż do gardła], na dachu rozejrzał się na boki język na boki do kącików ust ] i wsiadł do sań. Teraz pędem poleciał do dziewczynki… kląskanie językiem [powtarzamy zabawę jw.]

A jak ktoś jest niegrzeczny to, co przynosi Mikołaj?

Jak zachęcić dziecko do mówienia?

Alfabetyczna gimnastyka buzi i języka

Jesienna gimnastyka buzi i języka

Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?

Kontakt

Adres

Marii Konopnickiej 3
09-451 Radzanowo

Telefon

24 265 43 44

Email

przedszkole@radzanowo.pl