Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola w Radzanowie rok szkolny 2025/2026
Wprowadzenie
Niniejszy dokument stanowi kompleksowy roczny plan pracy przedszkola, opracowany w oparciu o:
- kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok,
- obowiązujące przepisy prawa oświatowego,
- wyniki nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego,
- statut przedszkola i wewnętrzne regulacje,
- oczekiwania rodziców oraz potrzeby lokalnego środowiska.
Plan uwzględnia najnowsze zalecenia Ministerstwa Edukacji i Nauki, mające na celu podniesienie jakości edukacji przedszkolnej i wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka na każdym etapie jego przedszkolnej edukacji.
Opracowanie to służy jako przewodnik w realizacji codziennych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, zapewniając ich spójność z obowiązującymi standardami i priorytetami edukacyjnymi.
Podstawa prawna
Roczny plan pracy przedszkola został przygotowany w oparciu o następujące akty prawne i dokumenty programowe:
● Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.)
● Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych
● Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
Cel główny planu
Głównym celem niniejszego planu jest zapewnienie realizacji zadań wynikających z obowiązujących aktów prawnych oraz efektywne wdrażanie priorytetów edukacyjnych określonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Plan zakłada wspieranie harmonijnego rozwoju wychowanków w zakresie kompetencji kluczowych, takich jak umiejętności społeczne, językowe, poznawcze i emocjonalne, a także kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu uczeniu się i aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa 2025/2026
- Rozwijanie myślenia analitycznego oraz umiejętności matematycznych poprzez podejście interdyscyplinarne.
- Kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych, a także odpowiedzialności za bezpieczeństwo.
- Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej oraz wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Edukacja cyfrowa: bezpieczne korzystanie z Internetu, krytyczne myślenie i wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym AI.
- Promocja kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego już na etapie szkoły podstawowej.
- Wspieranie nauczania języka polskiego i kultury w środowiskach polonijnych.
- Wzmacnianie aktywności uczniów poprzez ocenianie kształtujące i metody aktywizujące.
Roczny plan działań przedszkola z uwzględnieniem kierunków polityki oświatowej 2025/2026
| Miesiąc | Temat przewodni | Cele szczegółowe | Formy pracy i aktywności | Współpraca z… | Powiązanie z kierunkiem polityki oświatowej |
| Wrzesień | Postawy obywatelskie i społeczne | • Adaptacja i integracja • Rozwój umiejętności społecznych |
Zabawy integracyjne, stworzenie kodeksu grupy, uroczystość pasowania
|
Rodzice, Policja | Edukacja obywatelska, postawy patriotyczne (pkt 2) |
| Październik | Zdrowy styl życia | • Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych |
Zajęcia sportowe, rozmowy o higienie, akcja „Zdrowe śniadanie”
|
Pielęgniarka, Dietetyk | Promocja zdrowia i aktywności fizycznej (pkt 3) |
| Listopad | Patriotyzm i tożsamość narodowa roczny plan pracy przedszkola |
• Poznanie symboli narodowych
|
Apel, śpiewanie hymnu, recytacja wierszy, prace plastyczne
|
Rodziny, środowisko lokalne
|
Edukacja obywatelska, postawy patriotyczne (pkt 2) |
| Grudzień | Profilaktyka przemocy i empatia | • Wyrażanie emocji • Budowanie relacji z rówieśnikami |
Zajęcia z psychologiem, bajkoterapia, elementy dramy
|
Psycholog, Rodzice | Profilaktyka przemocy, zdrowie psychiczne (pkt 4) |
| Styczeń | Bezpieczeństwo cyfrowe i ruchowe | • Bezpieczne poruszanie się w sieci i w ruchu drogowym |
Prelekcje, filmy edukacyjne.
|
Nauczyciele | Higiena cyfrowa, bezpieczeństwo (pkt 5) |
| Luty | Myślenie analityczne i matematyczne | • Logiczne rozumowanie • Zabawy matematyczne |
Gry, eksperymenty.
|
Rodzice, Instytucje edukacyjne | Kompetencje matematyczne i logiczne (pkt 1) |
| Marzec | Zdrowie psychiczne i emocje | • Radzenie sobie z emocjami • Wewnętrzny spokój i relaksacja |
Bajki terapeutyczne, ćwiczenia relaksacyjne
|
Psycholog, Rodzice | Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży (pkt 4) |
| Kwiecień | Edukacja ekologiczna | • Obserwacja przyrody • Działania proekologiczne |
Wycieczki, sprzątanie okolicy.
|
Organizacje ekologiczne, Rodzice | Edukacja ekologiczna i przyrodnicza (pkt 8) |
| Maj | Ocenianie kształtujące i aktywizacja |
• Nauka samooceny
|
Warsztaty, działania zespołowe.
|
Rodzice | Ocenianie kształtujące, aktywność poznawcza (pkt 8) |
| Czerwiec | Podsumowanie i prezentacja osiągnięć |
• Ewaluacja wiedzy
|
Wystawy prac, pokaz umiejętności.
|
Rodzice, społeczność lokalna |
Aktywność poznawcza, współpraca ze środowiskiem (pkt 8)
|
Kierunki działań w roku szkolnym 2025/2026
- Plan działań przedszkola z uwzględnieniem koncepcji pracy przedszkola.
| Działania | Formy realizacji | Efekty |
| Przedszkole sensoryczne z elementami outdoor education |
Organizacja w każdej grupie co najmniej raz w miesiącu: – zajęć sensoryczncyh w formie warsztatów oraz zajęć ruchowych, podczas których korzytamy, np. z ryżu, makaranu lub piasku oraz elementów sprawdzonych metod, w tym także arteterapii, sensoplastyki, terapii ręki i relaksacji. [Naturalna ścieżki sensoryczne – wykorzystanie naturalnych zbiorów (liści, kwiatów, kamieni, gałązek, wody, piasku, papieru, piórek, kasztanów, itp.).
-zajęć na powietrzu- outdoorowe Przyroda jako przestrzeń do nauki. Nauka na świeżym powietrzu, wykorzystywana na wiele sposobów, wzbogaci program nauczania i sprawi, że nauka będzie przyjemna, znacząca i odpowiednia dla dzieci. („Poznajemy zwierzęta łąki” – zajęcia na łące, „Kwiatki, bratki i stokrotki” – zajęcia w ogrodzie, „Dary jesieni” – zajęcia w parku, Malarze – zajęcia w plenerze. Zajęcia plastyczne, malowanie krajobrazu, kwiatów, drzew).
Ogrodnicy „Barwnego ogródka” – prowadzenie mini ogródków przez: Grupa V – skrzynia nr 1, Grupa IV – skrzynia nr 2, Grupa III – skrzynia nr 3, Grupa II – skrzynia nr 2.
Każda grupa organizuje wycieczkę do lasu. (zbieranie grzybów, piknik, poznawanie roślin, szukanie robaczków, zabawy ruchowe, “ninja warrior kids“).
|
|
- Diagnoza funkcjonowania przedszkola
Cele:
- Zidentyfikowanie mocnych stron placówki oraz obszarów wymagających wsparcia.
- OBSZAR: Efekty kształcenia umiejętności opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – obszar rozwoju poznawczego dziecka.
- Rozpoznanie potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Realizacja pilotażowego programu „TUS – Wspólne działania na rzecz rozwoju społecznego”. Program realizowany przy ścisłej współpracy z organem prowadzącym.
Sposoby realizacji:
- Systematyczna obserwacja dzieci w sytuacjach codziennych.
- Analiza pracy nauczycieli podczas zebrań wewnętrznych.
- Przeprowadzanie ankiet i wywiadów z rodzicami na początku i końcu roku.
- Tworzenie narzędzi ewaluacyjnych, takich jak arkusze obserwacji czy kwestionariusze.
Efekt końcowy:
- Sporządzenie raportu zawierającego wnioski oraz zalecenia do dalszych działań edukacyjnych i organizacyjnych.
- Budowanie współpracy z rodzicami
Cele:
- Pogłębianie partnerstwa między przedszkolem a rodziną.
- Angażowanie rodziców w codzienne życie grupy i placówki.
Sposoby realizacji:
- Organizowanie zebrań grupowych: organizacyjnych (wrzesień), podsumowujących (czerwiec).
- Konsultacje indywidualne – dostępne na bieżąco, zgodnie z potrzebami.
- Warsztaty tematyczne (np. adaptacja dziecka, zdrowe nawyki, bezpieczeństwo w sieci).
- Zapraszanie rodziców do udziału w zajęciach otwartych, wydarzeniach, wycieczkach i akcjach specjalnych.
Ewaluacja:
- Analiza obecności rodziców na spotkaniach.
- Ankiety dotyczące oceny jakości współpracy.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Cele:
- Budowanie świadomości przynależności do wspólnoty lokalnej.
- Poszerzanie doświadczeń edukacyjnych dzieci poprzez kontakt z instytucjami i organizacjami.
Sposoby realizacji:
- Spotkania z przedstawicielami policji, straży pożarnej, pielęgniarką środowiskową czy lokalnymi twórcami.
- Projekty realizowane we współpracy z biblioteką, domem kultury, muzeum.
- Udział w lokalnych inicjatywach – wydarzeniach kulturalnych, ekologicznych i społecznych.
Ewaluacja:
- Opinie dzieci i rodziców (ankiety).
- Omówienie wyników podczas posiedzeń rady pedagogicznej.
- Wsparcie dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Cele:
- Zapewnienie równych szans edukacyjnych.
- Tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska przedszkolnego.
Sposoby realizacji:
- Indywidualizacja nauczania – dostosowanie metod, tempa pracy, narzędzi.
- Stosowanie materiałów wspomagających rozwój językowy – piktogramy, pomoce wizualne, elementy dwujęzyczne.
- Stała współpraca ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą.
Monitorowanie postępów:
- Dokumentacja rozwoju dziecka.
- Ocena efektów wsparcia przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Roczny kalendarz wydarzeń i wycieczek
Zakres działań:
- Organizacja uroczystości: m .in. pasowanie, Święto Pluszowego Misia, Andrzejki, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Ziemi, Dzień Dziecka.
- Obchody dni tematycznych, takich jak: Światowy Dzień Książki, Dzień Zdrowia, Dzień Przyjaźni.
- Realizacja wycieczek do teatru, muzeum, parku edukacyjnego, gospodarstwa agroturystycznego.
- Współudział rodziców w przygotowaniach: stroje, poczęstunki, transport.
Dokumentacja:
- Relacje fotograficzne i opisy wydarzeń umieszczane w kronice przedszkolnej.
Szczegółowy kalendarz wydarzeń i uroczystości – rok szkolny 2025/2026
Wrzesień
- 08.09 – Dzień Dobrej Wiadomości – pedagog specjalny
- 15.09 – Międzynarodowy Dzień Kropki – nauczyciele grup
- 19.09 – Dzień Emotikona – nauczyciele grup
- 20.09 – Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka – nauczyciele grup
- 23.09 – Spotkanie z przedstawicielami Ratownictwa Medycznego, Pierwsza Pomoc – dyrektor
- 29.09 – Dzień Głośnego Czytania (rozpoczęcie akcji Cała Polska czyta dzieciom) – nauczyciele grup III
- wrzesień – Śniadanie na trawie (piknik) – nauczyciele grup
Październik
- termin do ustalenia – Spotkanie z przedstawicielami Straży Miejskiej, Pierwsza Pomoc –
- październik/listopad – Pasowanie na przedszkolaka/Dzień Edukacji Narodowej – grupa I i V – nauczyciele grupy I i V
- 03.10 – Dzień Uśmiechu – nauczyciele grup
- 15.10 – Światowy Dzień Myci Rąk (np. doświadczenia) – nauczyciele grup
Listopad
- 05.11 – Dzień Postaci z Bajek – nauczyciele grup
- 08.11 – Dzień Zdrowego Śniadania – nauczyciele grup
- 10.11 – Uroczystość z okazji Święta Niepodległości (konkurs recytatorski) – grupa III – nauczyciele grupy III
- 20.11 – Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka – nauczyciele grup
- 25.11 – Światowy Dzień Pluszowego Misia – nauczyciele grup
- 30.11 – Andrzejki – nauczyciel grupy II
Grudzień
- 03.12 – Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – dla grup V, IV, III – psycholog
- 04.12 – Barbórka – spotkania tematyczne – nauczyciele grup
- 06.12 – Mikołajki – nauczyciele grup
- termin do ustalenia – Spotkanie / warsztaty świąteczne z rodzicami – nauczyciele grup
Styczeń
- Projekt Ferie – Tydzień z Dinozaurem, projekt
- termin do ustalenia – Dzień Babci i Dziadka – występy grupowe – nauczyciele grup
Luty
- 04.02 – Dzień Bezpiecznego Internetu – nauczyciele grup III, IV, V
- luty – Bal karnawałowy – nauczyciele grupy V
Marzec
- 03.03 – Dzień Logopedy – logopeda
- 21.03 – Dzień kolorowej skarpetki / Powitanie wiosny – dyrektor, nauczyciele
- 12.03 – Dzień Matematyki – konkurs „Mistrz matematyki” – nauczyciel grupy III i I
- 22.03 – Światowy Dzień Wody – nauczyciele grup
- marzec – Spotkanie z kucharzem – np. zajęcia kulinarne z seniorkami, z rodzicem – nauczyciele
Kwiecień
- 01.04 – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – nauczyciel grupy III i I
- 02.04 – Zapal się na niebiesko – działania dla świadomości autyzmu – nauczyciel współorganizujący kształcenie, nauczyciel grupy III
- 22.04 – Światowy Dzień Ziemi – akcje ekologiczne – nauczyciele grupy IV
Maj
- maj – święta majowe – nauczyciel grupy IV
- maj – Spotkanie ze strażakiem/ Dzień Strażaka – działania edukacyjne – pedagog specjalny, logopeda
- maj – Dzień Mamy i Taty – uroczystości rodzinne – nauczyciele
- 27.05 – Dzień Samorządowca – nauczyciele grupy V
Czerwiec
- 01.06 – Dzień Dziecka – Cyrk– nauczyciele grup
- czerwiec – II Olimpiada Przedszkolna – nauczyciele grupy V
- czerwiec – Uroczyste zakończenie roku przedszkolnego – grupa V
Lipiec
- lipiec – projekt wakacyjny – nauczyciele grup
Sierpień
- sierpień – dzień otwarty, zajęcia adaptacyjne – nauczyciele
Plan wycieczek – rok szkolny 2025/2026
| Miejsce / Wydarzenie | Cel edukacyjno-wychowawczy | Proponowany termin | Osoby odpowiedzialne |
| Teatr / spektakl dla dzieci, kino | Rozwijanie wrażliwości artystycznej, kontakt ze sztuką | cały rok – wg potrzeb | Nauczyciele, dyrektor |
| Muzeum regionalne | Poznawanie historii i kultury regionu | cały rok – wg potrzeb | Nauczyciele |
| Gospodarstwo agroturystyczne | Obserwacja życia na wsi, poznawanie zwierząt, kontakt z przyrodą | kwiecień – czerwiec | Nauczyciele |
| Biblioteka publiczna | Promowanie czytelnictwa, zapoznanie z zawodem bibliotekarza | cały rok | Nauczyciele |
| Wycieczka do lasu | Edukacja przyrodnicza, obserwacja zmian w przyrodzie | wrzesień, październik, kwiecień, maj | Nauczyciele |
| Komenda Policji | Utrwalenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym | wrzesień / maj | Nauczyciele |
| Placówki usługowe i handlowe (piekarnia, poczta, sklep) | Edukacja zawodowa i społeczna | cały rok – wg potrzeb | Nauczyciele |
| Szkoła podstawowa – odwiedziny grup zerowych | Przygotowanie do podjęcia nauki, poznanie środowiska szkolnego | maj / czerwiec | Dyrektor, nauczyciele |
- Działania profilaktyczne i promujące zdrowie
| Obszar tematyczny | Cel działania | Formy realizacji / działania | Spodziewane efekty |
| Edukacja zdrowotna | Kształtowanie postaw prozdrowotnych i świadomości zdrowia | • Zajęcia tematyczne o higienie, odpoczynku, aktywności | Nabywanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat zdrowia, aktywności fizycznej. |
| • Programy: „Zdrowo i Sportowo”, „Akademia Aquafresh” | |||
| • Rozmowy i zabawy dydaktyczne | Dzieci wiedzą, jak dbać o zdrowie i higienę | ||
| Zdrowe odżywianie | Rozwijanie świadomości żywieniowej | • Tydzień Zdrowego Śniadania – śniadanie na trawie (wrzesień) | Promowanie zachowań sprzyjających zdrowiu – wybór zdrowych produktów, picie wody, ograniczenie cukru. |
| • Warsztaty kulinarne | |||
| • Prezentacje zdrowych produktów | Dzieci chętnie sięgają po zdrowe jedzenie | ||
| Aktywność fizyczna | Wzmacnianie sprawności i odporności organizmu | • Codzienne ćwiczenia i zabawy ruchowe |
Zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej wpływu ruchu i diety na dobre samopoczucie i zdrowie. Rozwijanie nawyku codziennej aktywności fizycznej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych i inicjatywach sportowych. |
| • Mini-olimpiady, taniec, rytmika | |||
| • Spacery i zabawy na świeżym powietrzu | Dzieci są aktywne, sprawne i radosne | ||
| Higiena osobista | Wdrażanie do codziennych nawyków higienicznych |
• Kącik higieniczny w Sali Dzień Mycia Rąk |
Przekazanie dzieciom trwałych wzorców „zdrowego życia” poprzez osobisty przykład dorosłych, warsztaty i doświadczenia. |
| • Zabawy edukacyjne, historyjki obrazkowe | |||
| • Codzienne czynności higieniczne | Dzieci samodzielnie i systematycznie dbają o higienę | ||
| Pierwsza pomoc | Zapoznanie z zasadami udzielania pomocy | • Spotkanie z ratownikiem, strażakiem |
Nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Poznanie/utrwalenie numerów alarmowych i sposobów reagowania w nagłych sytuacjach. |
| • Nauka numerów alarmowych | |||
| • Zajęcia tematyczne z symulacją sytuacji | Dzieci znają podstawowe zasady reagowania w nagłych sytuacjach | ||
| Bezpieczeństwo emocjonalne | Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wsparcia | • Bajkoterapia, rozmowy indywidualne |
Nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia emocji, potrzeb i trudności innych osób, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych i wsparcia rozwoju empatii. Wzrost kompetencji społecznych. Wzrost poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy. |
| • Kąciki emocji, ćwiczenia relaksacyjne | |||
| • Zajęcia z psychologiem | Dzieci potrafią nazywać emocje i radzą sobie w trudnych sytuacjach |
- Zasady realizacji i ewaluacji planu
Monitoring:
- Semestralne sprawozdania przygotowywane przez nauczycieli.
- Zapis w dzienniku podsumowujący wykonanie zadań.
- Możliwość aktualizacji planu na podstawie obserwacji, potrzeb lub decyzji dyrekcji.
Działania wspomagające:
- Korekta harmonogramu w razie potrzeby.
- Zapewnienie indywidualnego wsparcia dzieciom i rodzinom wymagającym szczególnej opieki.
Podsumowanie
Plan roczny to kluczowy dokument organizujący pracę przedszkola w roku szkolnym 2025/2026. Jego skuteczna realizacja wymaga ciągłego monitorowania, gotowości do reagowania na potrzeby wychowanków oraz współpracy ze wszystkimi uczestnikami życia przedszkola – kadrą, rodzicami i środowiskiem lokalnym.
.
Kontakt
Adres
Marii Konopnickiej 3
09-451 Radzanowo
Telefon
24 265 43 44
przedszkole@radzanowo.pl