Roczny plan pracy

Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola w Radzanowie rok szkolny 2025/2026

Wprowadzenie

Niniejszy dokument stanowi kompleksowy roczny plan pracy przedszkola, opracowany w oparciu o:

  • kierunki polityki oświatowej państwa na bieżący rok,
  • obowiązujące przepisy prawa oświatowego,
  • wyniki nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego,
  • statut przedszkola i wewnętrzne regulacje,
  • oczekiwania rodziców oraz potrzeby lokalnego środowiska.

Plan uwzględnia najnowsze zalecenia Ministerstwa Edukacji i Nauki, mające na celu podniesienie jakości edukacji przedszkolnej i wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka na każdym etapie jego przedszkolnej edukacji.

Opracowanie to służy jako przewodnik w realizacji codziennych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, zapewniając ich spójność z obowiązującymi standardami i priorytetami edukacyjnymi.

 

Podstawa prawna

Roczny plan pracy przedszkola został przygotowany w oparciu o następujące akty prawne i dokumenty programowe:
● Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.)
● Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych
● Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

Cel główny planu

Głównym celem niniejszego planu jest zapewnienie realizacji zadań wynikających z obowiązujących aktów prawnych oraz efektywne wdrażanie priorytetów edukacyjnych określonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Plan zakłada wspieranie harmonijnego rozwoju wychowanków w zakresie kompetencji kluczowych, takich jak umiejętności społeczne, językowe, poznawcze i emocjonalne, a także kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu uczeniu się i aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa 2025/2026

  1. Rozwijanie myślenia analitycznego oraz umiejętności matematycznych poprzez podejście interdyscyplinarne.
  2. Kształtowanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych, a także odpowiedzialności za bezpieczeństwo.
  3. Promowanie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej uczniów.
  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej oraz wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  5. Edukacja cyfrowa: bezpieczne korzystanie z Internetu, krytyczne myślenie i wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym AI.
  6. Promocja kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego już na etapie szkoły podstawowej.
  7. Wspieranie nauczania języka polskiego i kultury w środowiskach polonijnych.
  8. Wzmacnianie aktywności uczniów poprzez ocenianie kształtujące i metody aktywizujące.

Roczny plan działań przedszkola z uwzględnieniem kierunków polityki oświatowej 2025/2026

Miesiąc Temat przewodni Cele szczegółowe Formy pracy i aktywności Współpraca z… Powiązanie z kierunkiem polityki oświatowej
Wrzesień Postawy obywatelskie i społeczne • Adaptacja i integracja
• Rozwój umiejętności społecznych

Zabawy integracyjne, stworzenie kodeksu grupy, uroczystość pasowania

 

 

Rodzice, Policja Edukacja obywatelska, postawy patriotyczne (pkt 2)
Październik Zdrowy styl życia • Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych

Zajęcia sportowe, rozmowy o higienie, akcja „Zdrowe śniadanie”

 

 

Pielęgniarka, Dietetyk Promocja zdrowia i aktywności fizycznej (pkt 3)
Listopad Patriotyzm i tożsamość narodowa roczny plan pracy przedszkola

• Poznanie symboli narodowych
• Kształtowanie tożsamości

 

 

Apel, śpiewanie hymnu, recytacja wierszy, prace plastyczne

 

Rodziny, środowisko lokalne

 

Edukacja obywatelska, postawy

patriotyczne (pkt 2)

Grudzień Profilaktyka przemocy i empatia • Wyrażanie emocji
• Budowanie relacji z rówieśnikami

Zajęcia z psychologiem, bajkoterapia, elementy dramy

 

 

Psycholog, Rodzice Profilaktyka przemocy, zdrowie psychiczne (pkt 4)
Styczeń Bezpieczeństwo cyfrowe i ruchowe • Bezpieczne poruszanie się w sieci i w ruchu drogowym

Prelekcje, filmy edukacyjne.

 

 

Nauczyciele Higiena cyfrowa, bezpieczeństwo (pkt 5)
Luty Myślenie analityczne i matematyczne • Logiczne rozumowanie
• Zabawy matematyczne

Gry, eksperymenty.

 

 

Rodzice, Instytucje edukacyjne Kompetencje matematyczne i logiczne (pkt 1)
Marzec Zdrowie psychiczne i emocje • Radzenie sobie z emocjami
• Wewnętrzny spokój i relaksacja

Bajki terapeutyczne, ćwiczenia relaksacyjne

 

 

Psycholog, Rodzice Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży (pkt 4)
Kwiecień Edukacja ekologiczna • Obserwacja przyrody
• Działania proekologiczne

Wycieczki, sprzątanie okolicy.

 

 

Organizacje ekologiczne, Rodzice Edukacja ekologiczna i przyrodnicza (pkt 8)
Maj Ocenianie kształtujące i aktywizacja

• Nauka samooceny
• Umiejętność współpracy

 

 

Warsztaty, działania zespołowe.

 

 

Rodzice Ocenianie kształtujące, aktywność poznawcza (pkt 8)
Czerwiec Podsumowanie i prezentacja osiągnięć

• Ewaluacja wiedzy
• Utrwalanie poczucia sprawczości

 

Wystawy prac, pokaz umiejętności.

 

Rodzice, społeczność lokalna

Aktywność poznawcza, współpraca ze środowiskiem (pkt 8)

 

 

Kierunki działań w roku szkolnym 2025/2026

  1. Plan działań przedszkola z uwzględnieniem koncepcji pracy przedszkola.
Działania Formy realizacji Efekty
Przedszkole sensoryczne z elementami outdoor education

Organizacja w każdej grupie co najmniej raz w miesiącu:

zajęć sensoryczncyh w formie warsztatów oraz zajęć ruchowych, podczas których korzytamy, np. z ryżu, makaranu lub piasku oraz elementów sprawdzonych metod, w tym także arteterapii, sensoplastyki, terapii ręki i relaksacji.

[Naturalna ścieżki sensoryczne – wykorzystanie naturalnych zbiorów (liści, kwiatów, kamieni, gałązek, wody, piasku, papieru, piórek, kasztanów, itp.).

 

-zajęć na powietrzu- outdoorowe

Przyroda jako przestrzeń do nauki.

Nauka na świeżym powietrzu, wykorzystywana na wiele sposobów, wzbogaci program nauczania i sprawi, że nauka będzie przyjemna, znacząca i odpowiednia dla dzieci. („Poznajemy zwierzęta łąki” – zajęcia na łące, „Kwiatki, bratki i stokrotki” – zajęcia w ogrodzie, „Dary jesieni” – zajęcia w parku, Malarze – zajęcia w plenerze. Zajęcia plastyczne, malowanie krajobrazu, kwiatów, drzew).

 

Ogrodnicy „Barwnego ogródka” – prowadzenie mini ogródków przez:

Grupa V – skrzynia nr 1,

Grupa IV – skrzynia nr 2,

Grupa III – skrzynia nr 3,

Grupa II – skrzynia nr 2.

 

Każda grupa organizuje wycieczkę do lasu.

(zbieranie grzybów, piknik, poznawanie roślin, szukanie robaczków, zabawy ruchowe, “ninja warrior kids“).

 

 

  • większa samodzielność w różnych obszarach życia,
  • zmniejszenie nadwrażliwości dotykowej,
  • rozwinięcie kreatywności i pomysłowości,
  • stymulacja motoryki małej i dużej.
  • aktywne formy nauki i zabawy odbywające się na świeżym powietrzu, które wykorzystują naturalne otoczenie do rozwijania umiejętności, poznawania przyrody i dbania o zdrowie,
  • zajęcia takie jak spacery, wyjazdy i lekcje na dworze są idealnym sposobem na dobre samopoczucie fizyczne oraz emocjonalne dzieci,

 

 

 

  1. Diagnoza funkcjonowania przedszkola

Cele:

  • Zidentyfikowanie mocnych stron placówki oraz obszarów wymagających wsparcia.
  • OBSZAR: Efekty kształcenia umiejętności opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – obszar rozwoju poznawczego dziecka.
  • Rozpoznanie potrzeb dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  • Realizacja pilotażowego programu „TUS – Wspólne działania na rzecz rozwoju społecznego”. Program realizowany przy ścisłej współpracy z organem prowadzącym.

Sposoby realizacji:

  • Systematyczna obserwacja dzieci w sytuacjach codziennych.
  • Analiza pracy nauczycieli podczas zebrań wewnętrznych.
  • Przeprowadzanie ankiet i wywiadów z rodzicami na początku i końcu roku.
  • Tworzenie narzędzi ewaluacyjnych, takich jak arkusze obserwacji czy kwestionariusze.

Efekt końcowy:

  • Sporządzenie raportu zawierającego wnioski oraz zalecenia do dalszych działań edukacyjnych i organizacyjnych.
  1. Budowanie współpracy z rodzicami

Cele:

  • Pogłębianie partnerstwa między przedszkolem a rodziną.
  • Angażowanie rodziców w codzienne życie grupy i placówki.

Sposoby realizacji:

  • Organizowanie zebrań grupowych: organizacyjnych (wrzesień), podsumowujących (czerwiec).
  • Konsultacje indywidualne – dostępne na bieżąco, zgodnie z potrzebami.
  • Warsztaty tematyczne (np. adaptacja dziecka, zdrowe nawyki, bezpieczeństwo w sieci).
  • Zapraszanie rodziców do udziału w zajęciach otwartych, wydarzeniach, wycieczkach i akcjach specjalnych.

Ewaluacja:

  • Analiza obecności rodziców na spotkaniach.
  • Ankiety dotyczące oceny jakości współpracy.
  1. Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Cele:

  • Budowanie świadomości przynależności do wspólnoty lokalnej.
  • Poszerzanie doświadczeń edukacyjnych dzieci poprzez kontakt z instytucjami i organizacjami.

Sposoby realizacji:

  • Spotkania z przedstawicielami policji, straży pożarnej, pielęgniarką środowiskową czy lokalnymi twórcami.
  • Projekty realizowane we współpracy z biblioteką, domem kultury, muzeum.
  • Udział w lokalnych inicjatywach – wydarzeniach kulturalnych, ekologicznych i społecznych.

Ewaluacja:

  • Opinie dzieci i rodziców (ankiety).
  • Omówienie wyników podczas posiedzeń rady pedagogicznej.
  1. Wsparcie dzieci z doświadczeniem migracyjnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Cele:

  • Zapewnienie równych szans edukacyjnych.
  • Tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska przedszkolnego.

Sposoby realizacji:

  • Indywidualizacja nauczania – dostosowanie metod, tempa pracy, narzędzi.
  • Stosowanie materiałów wspomagających rozwój językowy – piktogramy, pomoce wizualne, elementy dwujęzyczne.
  • Stała współpraca ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą.

Monitorowanie postępów:

  • Dokumentacja rozwoju dziecka.
  • Ocena efektów wsparcia przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  1. Roczny kalendarz wydarzeń i wycieczek

Zakres działań:

  • Organizacja uroczystości: m .in. pasowanie, Święto Pluszowego Misia, Andrzejki, Jasełka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Ziemi, Dzień Dziecka.
  • Obchody dni tematycznych, takich jak: Światowy Dzień Książki, Dzień Zdrowia, Dzień Przyjaźni.
  • Realizacja wycieczek do teatru, muzeum, parku edukacyjnego, gospodarstwa agroturystycznego.
  • Współudział rodziców w przygotowaniach: stroje, poczęstunki, transport.

Dokumentacja:

  • Relacje fotograficzne i opisy wydarzeń umieszczane w kronice przedszkolnej.

 

Szczegółowy kalendarz wydarzeń i uroczystości – rok szkolny 2025/2026

Wrzesień

  • 08.09 – Dzień Dobrej Wiadomości – pedagog specjalny
  • 15.09Międzynarodowy Dzień Kropki – nauczyciele grup
  • 19.09Dzień Emotikona – nauczyciele grup
  • 20.09Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka – nauczyciele grup
  • 23.09Spotkanie z przedstawicielami Ratownictwa Medycznego, Pierwsza Pomoc – dyrektor
  • 29.09 – Dzień Głośnego Czytania (rozpoczęcie akcji Cała Polska czyta dzieciom) – nauczyciele grup III
  • wrzesień – Śniadanie na trawie (piknik) – nauczyciele grup

Październik

  • termin do ustaleniaSpotkanie z przedstawicielami Straży Miejskiej, Pierwsza Pomoc
  • październik/listopadPasowanie na przedszkolaka/Dzień Edukacji Narodowej – grupa I i V – nauczyciele grupy I i V
  • 03.10 – Dzień Uśmiechu – nauczyciele grup
  • 15.10 – Światowy Dzień Myci Rąk (np. doświadczenia) – nauczyciele grup

Listopad

  • 05.11Dzień Postaci z Bajek – nauczyciele grup
  • 08.11Dzień Zdrowego Śniadania – nauczyciele grup
  • 10.11Uroczystość z okazji Święta Niepodległości (konkurs recytatorski) – grupa  III – nauczyciele grupy III
  • 20.11Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka – nauczyciele grup
  • 25.11Światowy Dzień Pluszowego Misia – nauczyciele grup
  • 30.11 – Andrzejki – nauczyciel grupy II

Grudzień

  • 03.12 – Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami – dla grup V, IV, III – psycholog
  • 04.12Barbórka – spotkania tematyczne – nauczyciele grup
  • 06.12Mikołajki – nauczyciele grup
  • termin do ustaleniaSpotkanie / warsztaty świąteczne z rodzicami – nauczyciele grup

Styczeń

  • Projekt Ferie – Tydzień z Dinozaurem, projekt
  • termin do ustaleniaDzień Babci i Dziadka – występy grupowe – nauczyciele grup

Luty

  • 04.02 – Dzień Bezpiecznego Internetu – nauczyciele grup III, IV, V
  • lutyBal karnawałowy – nauczyciele grupy V

Marzec

  • 03.03 – Dzień Logopedy – logopeda
  • 21.03Dzień kolorowej skarpetki / Powitanie wiosny – dyrektor, nauczyciele
  • 12.03 – Dzień Matematyki – konkurs „Mistrz matematyki” – nauczyciel grupy III i I
  • 22.03 – Światowy Dzień Wody – nauczyciele grup
  • marzecSpotkanie z kucharzem – np. zajęcia kulinarne z seniorkami, z rodzicem – nauczyciele

Kwiecień

  • 01.04Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – nauczyciel grupy III i I
  • 02.04Zapal się na niebiesko – działania dla świadomości autyzmu – nauczyciel współorganizujący kształcenie, nauczyciel grupy III
  • 22.04Światowy Dzień Ziemi – akcje ekologiczne – nauczyciele grupy IV

Maj

  • majświęta majowe – nauczyciel grupy IV
  • majSpotkanie ze strażakiem/ Dzień Strażaka – działania edukacyjne – pedagog specjalny, logopeda
  • majDzień Mamy i Taty – uroczystości rodzinne – nauczyciele
  • 27.05 – Dzień Samorządowca – nauczyciele grupy V

Czerwiec

  • 01.06Dzień Dziecka – Cyrk– nauczyciele grup
  • czerwiec – II Olimpiada Przedszkolna – nauczyciele grupy V
  • czerwiecUroczyste zakończenie roku przedszkolnego – grupa V

Lipiec

  • lipiecprojekt wakacyjny – nauczyciele grup

Sierpień

  • sierpień – dzień otwarty, zajęcia adaptacyjne – nauczyciele

 

Plan wycieczek – rok szkolny 2025/2026

Miejsce / Wydarzenie Cel edukacyjno-wychowawczy Proponowany termin Osoby odpowiedzialne
Teatr / spektakl dla dzieci, kino Rozwijanie wrażliwości artystycznej, kontakt ze sztuką cały rok – wg potrzeb Nauczyciele, dyrektor
Muzeum regionalne Poznawanie historii i kultury regionu cały rok – wg potrzeb Nauczyciele
Gospodarstwo agroturystyczne Obserwacja życia na wsi, poznawanie zwierząt, kontakt z przyrodą kwiecień – czerwiec Nauczyciele
Biblioteka publiczna Promowanie czytelnictwa, zapoznanie z zawodem bibliotekarza cały rok Nauczyciele
Wycieczka do lasu Edukacja przyrodnicza, obserwacja zmian w przyrodzie wrzesień, październik, kwiecień, maj Nauczyciele
Komenda Policji Utrwalenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym wrzesień / maj Nauczyciele
Placówki usługowe i handlowe (piekarnia, poczta, sklep) Edukacja zawodowa i społeczna cały rok – wg potrzeb Nauczyciele
Szkoła podstawowa – odwiedziny grup zerowych Przygotowanie do podjęcia nauki, poznanie środowiska szkolnego maj / czerwiec Dyrektor, nauczyciele

 

  1. Działania profilaktyczne i promujące zdrowie
Obszar tematyczny Cel działania Formy realizacji / działania Spodziewane efekty
Edukacja zdrowotna Kształtowanie postaw prozdrowotnych i świadomości zdrowia • Zajęcia tematyczne o higienie, odpoczynku, aktywności Nabywanie i wzbogacanie wiedzy dzieci na temat zdrowia, aktywności fizycznej.
• Programy: „Zdrowo i Sportowo”, „Akademia Aquafresh”    
• Rozmowy i zabawy dydaktyczne Dzieci wiedzą, jak dbać o zdrowie i higienę  
Zdrowe odżywianie Rozwijanie świadomości żywieniowej • Tydzień Zdrowego Śniadania – śniadanie na trawie (wrzesień) Promowanie zachowań sprzyjających zdrowiu – wybór zdrowych produktów, picie wody, ograniczenie cukru.
• Warsztaty kulinarne    
• Prezentacje zdrowych produktów Dzieci chętnie sięgają po zdrowe jedzenie  
Aktywność fizyczna Wzmacnianie sprawności i odporności organizmu • Codzienne ćwiczenia i zabawy ruchowe

Zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej wpływu ruchu i diety na dobre samopoczucie i zdrowie.

Rozwijanie nawyku codziennej aktywności fizycznej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych, zajęciach gimnastycznych i inicjatywach sportowych.

• Mini-olimpiady, taniec, rytmika    
• Spacery i zabawy na świeżym powietrzu Dzieci są aktywne, sprawne i radosne  
Higiena osobista Wdrażanie do codziennych nawyków higienicznych

• Kącik higieniczny w Sali

Dzień Mycia Rąk

Przekazanie dzieciom trwałych wzorców „zdrowego życia” poprzez osobisty przykład dorosłych, warsztaty i doświadczenia.
• Zabawy edukacyjne, historyjki obrazkowe    
• Codzienne czynności higieniczne Dzieci samodzielnie i systematycznie dbają o higienę  
Pierwsza pomoc Zapoznanie z zasadami udzielania pomocy • Spotkanie z ratownikiem, strażakiem

Nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.

Poznanie/utrwalenie numerów alarmowych i sposobów reagowania w nagłych sytuacjach.

• Nauka numerów alarmowych    
• Zajęcia tematyczne z symulacją sytuacji Dzieci znają podstawowe zasady reagowania w nagłych sytuacjach  
Bezpieczeństwo emocjonalne Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wsparcia • Bajkoterapia, rozmowy indywidualne

Nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia emocji, potrzeb i trudności innych osób, co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych i wsparcia rozwoju empatii.

Wzrost kompetencji społecznych.

Wzrost poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy.

• Kąciki emocji, ćwiczenia relaksacyjne    
• Zajęcia z psychologiem Dzieci potrafią nazywać emocje i radzą sobie w trudnych sytuacjach  

 

  1. Zasady realizacji i ewaluacji planu


Monitoring:

  • Semestralne sprawozdania przygotowywane przez nauczycieli.
  • Zapis w dzienniku podsumowujący wykonanie zadań.
  • Możliwość aktualizacji planu na podstawie obserwacji, potrzeb lub decyzji dyrekcji.

Działania wspomagające:

  • Korekta harmonogramu w razie potrzeby.
  • Zapewnienie indywidualnego wsparcia dzieciom i rodzinom wymagającym szczególnej opieki.

 

Podsumowanie

Plan roczny to kluczowy dokument organizujący pracę przedszkola w roku szkolnym 2025/2026. Jego skuteczna realizacja wymaga ciągłego monitorowania, gotowości do reagowania na potrzeby wychowanków oraz współpracy ze wszystkimi uczestnikami życia przedszkola – kadrą, rodzicami i środowiskiem lokalnym.

 

.

Kontakt

Adres

Marii Konopnickiej 3

09-451 Radzanowo

Telefon

24 265 43 44

Email

przedszkole@radzanowo.pl